Факультет управлiння персоналом, соціології та психології

TEMPUS – КОНСУЛЬТАЦІЙНИЙ СЕМІНАР У ДВНЗ «КНЕУ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА»25 Вересня 2014р.

11-12 вересня 2014 р. у ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана» відбувся консультаційний семінар в рамках проекту ЄС Tempus 544202-TEMPUS-1-2013-1-AT-TEMPUS-JPHES (BUSEEG-RU-UA) «Набуття професійних і підприємницьких навичок за допомогою виховання підприємницького духу та консультації підприємців-початківців».

Разом з проектною командою Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана у зустрічі взяли участь представники Торгівельно-промислової палати України, Національного Еразмус Офісу в Україні, партнери з Віденського університету економіки і бізнесу.

В межах консультаційного семінару здійснювалось: обговорення проектів навчальних планів для університету та коледжів; обговорення концепції консультаційних послуг для підприємців-початківців; узгодження робочого графіку і календарного плану; виступи учасників зустрічі.

Розпочав консультаційний семінар Герхард Гайслер (Віденський університет економіки і бізнесу (Австрія)) з доповіддю «Моделі компетенцій для підприємницької освіти в коледжах». Доповідач звернув увагу на сутність компетенцій, їх відмінність від декларативного знання та «процедурного» знання і наголосив, що завданням освіти є формування у студентів так званих структурних знань, достатніх для вирішення конкретних практичних проблем за будь-яких ринкових та інших умов і обставин, що й формує компетенцію. Причому, в межах проекту ЄС Tempus BUSEEG важливо зосередитися на «червоному ядрі» компетенцій, тому об’ємі знань, якими обов’язково має володіти студент-майбутній підприємець і які він має в подальшому проявляти, застосовувати у своїй діяльності, у різних ситуаціях, різних сферах. Важливість виділення такого «червоного ядра» полягає в тому, щоб дати студентам найнеобхідніше, те, що можна сформувати в процесі навчання. Хоча, разом з тим, варто розуміти, що майбутня успішність студентів як підприємців залежить і від інших чинників: особистісних характеристик, підприємницької ідеї, сміливості самої людини та ін.

Пан Гайслер наголосив, що в навчально-методичній роботі викладачеві важливо сформулювати головну ціль навчання – якими знаннями мають оволодіти студенти і що вони повинні демонструвати після закінчення навчання, саме це і є тією компетенцією, яку ми формуємо у студентів і повинні перевірити наприкінці. При цьому, головна ціль має деталізуватись за кількома рівнями, на яких визначаються декларативні, процедурні та структурні знання, після оволодіння якими у студента формується компетенція.

З привітанням учасників семінару виступив проректор з науково-педагогічної роботи А.М. Колот, який відзначив чотири складових ефективного навчального процесу: навчальний план, компетенції та цілі навчання, дидактичне забезпечення викладачів та методичні матеріали для навчальних дисциплін.

А.М. Колот охарактеризував сучасний стан ринку праці в Україні і прокоментував нові вимоги ЗУ «Про вищу освіту», а також необхідність їх врахування в підготовці усіх матеріалів за проектом.

Під час обговорення в межах робочої групи КНЕУ виступила директор Економічного коледжу КНЕУ В.І. Марушевська, яка представила коледж і новий навчальний план, що містить велику практичну складову для формування у студентів підприємницьких компетенцій.

Про Коледж інформаційних систем і технологій та перспективи збільшення частки економічних предметів у навчальному плані для формування у студентів підприємницьких компетенцій виступила заступник директора коледжу В.В. Березуцька.

Про структуру та зміст програми підвищення кваліфікації викладачів коледжів розповів В.М. Петюх, який навів розподіл годин на різні навчальні модулі для студентів, окреслив організаційні аспекти підвищення кваліфікації викладачів та підготовки матеріалів для очної і заочної частин програми.

Жвавий інтерес учасників семінару викликала доповідь Г.О. Швиданенко про компетенції, на які буде спрямовано викладачів у роботі зі студентами, та компетенції, які мають бути сформовані у викладачів після підвищення кваліфікації.

З інформацією про сучасний стан проекту ЄС Tempus BUSEEG виступив Ріхард Фортмюллер (Віденський університет економіки і бізнесу (Австрія)). Він звернув увагу на структуру компетенцій, які потрібно сформувати у студентів для забезпечення їх підприємницького стилю мислення і поведінки. Ці компетенції включають професійні компетенції (базові знання з бізнес-адміністрування, економіки, мов та права), методичні компетенції (загальні рішення та стратегії в галузі ділового адміністрування та економіки), персональні компетенції (такі як самостійність і відповідальність, солідарність, автономія і здібності до навчання), соціальні компетенції (комунікабельність, вирішення конфліктів, відповідальність за соціальні наслідки рішень), а також підприємницькі здібності та навички, які притаманні людині та яких не можна навчити.

На семінарі виступила віце-президент Торгово-промислової палати України (ТПП) Подолєва О.Є., яка розповіла про основні завдання та структуру ТПП, про досвід та результати створення бізнес-інкубатору, про діяльність із сприяння розвитку підприємництва, надання консультаційних послуг підприємцям-початківцям, а також про можливості співпраці в межах проекту ЄС Tempus BUSEEG. Вона зазначила, що багато студентів КНЕУ мали можливість проходити практику у ТПП та демонстрували високі знання та якість підготовки.

З рекомендаціями, щодо реалізації проекту, особливо з урахуванням вимог нового ЗУ «Про вищу освіту», інформацією про новий конкурс Еразмус виступила директор проекту «Національний Еразмус Офіс» в Україні С.П. Шитікова.

Нові методичні прийоми та техніки, зокрема техніку інсценування на прикладі конкретної теми з розробленими матеріалами для студентів та викладачів, представив Готтфрід Кеглер (Віденський університет економіки і бізнесу (Австрія)).

Про навчання подвійного циклу, про дидактику вищої школи та організаційний розвиток з доповіддю виступив Герхард Гайслер (Віденський університет економіки і бізнесу (Австрія)). Він наголосив на важливості поєднання наукових розробок університетів із розвитком дидактики вищої школи, на важливості удосконалення навчального процесу, що уможливить підвищення якості і конкурентоспроможності випускників, іміджу та рейтингів самого університету, зростання кількості абітурієнтів та попиту на освітні послуги університету тощо.

Наприкінці семінару учасники домовились про наступні зустрічі за графіком проекту.

З боку КНЕУ у роботі семінару взяли участь представники кафедри управління персоналом та економіки праці: професори Колот А.М. та Петюх В.М., доценти Кицак Т.Г., Василик А.В., Брінцева О.Г.; кафедри економіки підприємства: професор Швиданенко Г.О. та доцент Бойченко К.С.; кафедри менеджменту: Щербина О.В.; кафедри інформаційного менеджменту: професори Галіцин В.К. та Лазарєва С.Ф., доценти Камінський О.Є та Потапенко С.Д., викладачі Самченко Н.К., Кордунов С.Ю., Ус Р.Л., Корзаченко О.В.; а також представники коледжу інформаційних систем і технологій: директор Грицак Н.Ю. і заст. директора Березуцька В.В. та викладачі Ющенко Л.А. і Гусєва Г.Ф. і економічного коледжу: директор Марушевська В.І., заступник директора Волинець О.В, викладачі Мартиненко А.П. та Зінчук М.В.

В.М. Петюх,
заступник завідувача
кафедри управління персоналом та економіки праці
А.В. Василик,
доцент
кафедри управління персоналом та економіки праці