27 листопада 2025 року на базі кафедри педагогіки та психології КНЕУ ім. В. Гетьмана відбулася VВсеукраїнська науково-практична конференція «ЕКОНОМІЧНА ПОВЕДІНКА МОЛОДІ: КОНСТРУКТИВНІ ФОРМИ ТА ДЕВІАЦІЇ».
Співорганізаторами заходу виступили: Інститут психології імені Г.С. Косюка НАПН України, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України та Інститут професійної освіти НАПН України.
З вітальним словом до освітянської та наукової спільноти звернулися: в. о. декана факультету управління персоналом, соціології та психології КНЕУ ім. В. Гетьмана, доктор економічних наук, професор, Світлана Цимбалюк; завідувач кафедри педагогіки та психології КНЕУ ім. В. Гетьмана, доктор педагогічних наук, професор, Марина Артюшина; заступник директора з науково-експериментальної роботи, провідний науковий співробітник відділу виховання і професійної кар'єри Інституту професійної освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, Ганна Романова; завідувач відділу соціальної психології особистості, член Виконавчої дирекції Української Асоціаціїорганізаційних психологів та психологів праці, доктор психологічних наук, професор, Оксана Креденцер.
У ході пленарного засідання конференції обговорювалися питання:
- розвитку агентності викладачів закладів професійної освіти (доповідач – Ганна Романова, заступник директора з науково-експериментальної роботи, провідний науковий співробітник відділу виховання і професійної кар'єри Інституту професійної освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, професор);
- впливу стресу, тривоги та депресії на українців в умовах війни (доповідач –Олена Вельдбрехт, доцент кафедри педагогіки та психології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, кандидат психологічних наук, доцент);
- психологічних, організаційних та економічних аспектів керування кібербезпекою (доповідач – Олег Старовойтенко, старший науковий співробітник відділу психології малих груп та міжгрупових відносин Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, кандидат психологічних наук);
- використання технік зниження тривожності у молоді за умов економічної кризи (доповідач – Тетяна Кулаєва, старший науковий співробітник відділу соціальної психології особистості Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, доктор філософії в галузі психології);
- розвитку економічного мислення в освітньому середовищі університету (доповідач – Олена Булавіна, доцент кафедри педагогіки та психології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, кандидат економічних наук, доцент).
Під час заходу працювало дві секції.
Учасники першої секції «Умови та технології формування економічної поведінки та розвитку економічного мислення в студентської молоді та персоналу організацій. Інструменти кар’єрного розвитку для інтеграції молоді в ринок праці», модератором якої виступила професор кафедри педагогіки та психології КНЕУ ім. В. Гетьмана, доктор педагогічних наук, професор, Наталя Кулалаєва, приділили увагу аспектам розвитку командної резильєнтності у комерційних організаціях та економічного мислення у студентської молоді й дорослих, які мають або збираються організовувати власний бізнес.
Учасники другої секції «Соціально-економічні чинники поведінки та психічного здоров’я особистості в сучасних умовах соціальної напруженості» під керівництвом професора кафедри педагогіки та психології КНЕУ ім. В. Гетьмана, доктора психологічних наук, професора Світлани Ставицької, розглянули концепцію бойового стресу як континууму адаптивних і дезадаптивних станів, психологічні особливості прояву тривожних станів студентів в умовах воєнного стану, а також питання довіри клієнтів до групової психотерапевтичної роботи.
У завершальному засіданні конференції до учасників звернулася директор Інституту професійної освіти, доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, Валентина Радкевич, яка наголосила на актуальності тематики заходу, важливості такої міжінституційної та міждисциплінарної співпраці, а також закликала освітян і науковців до подальшої плідної взаємодії.






За результатами проведення конференції були сформовані рекомендації.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
V ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ НАУКОВО-ПРАКТИЧНОЇ КОНФЕРЕНЦІЇ
«ЕКОНОМІЧНА ПОВЕДІНКА МОЛОДІ: КОНСТРУКТИВНІ ФОРМИ ТА ДЕВІАЦІЇ»
Для закладів професійної та вищої освіти:
- розвивати агентність викладачів, запровадити програми наставництва, тренінги з розвитку лідерських якостей та надання більшої академічної свободи викладачам для ініціювання та реалізації власних педагогічних та наукових проєктів;
- інтегрувати техніки зниження тривожності в освітній процес, проводити регулярні майстер-класи та тренінги для студентської молоді і викладачів з технік емоційної саморегуляції, управління стресом та профілактики вигорання, зокрема в умовах воєнного стану та економічної кризи;
- приділяти більшу увагу розвитку економічного мислення; впроваджувати в навчальні плани практичні курси, кейси та ігри, спрямовані на формування ефективної та інноваційної економічної поведінки, підприємницької компетентності та розуміння економічних процесів у здобувачів різних спеціальностей.
Для організацій та бізнесу:
- інвестувати ресурси та час у забезпечення психологічної безпеки та підвищення резильєнтності команд; розробити внутрішні програми з підтримки психічного здоров'я персоналу, навчання навичкам протидії стресу та розвитку командної стійкості для підвищення продуктивності в умовах невизначеності;
- ураховувати людський чинник у кібербезпеці; організувати для співробітників навчання не лише технічним аспектам безпеки, але й соціально-психологічним методам протидії маніпуляціям (наприклад, фішингу, хакінгу), розвиваючи культуру кіберобізнаності на всіх рівнях;
- посилити співпрацю з закладами професійної та вищої освіти у сфері кар'єрного розвитку; створювати спільні програми стажувань, запрошувати практиків для проведення лекцій та брати участь у наставництві для ефективної інтеграції молоді в ринок праці.
Для подальших досліджень та громадської діяльності:
- здійснювати дослідження довгострокового впливу війни на ментальне здоров'я населення, зокрема студентської молоді; на основі отриманих даних розробити цільові програми психологічної допомоги для різних груп населення;
- сприяти популяризації групової психотерапії; проводити інформаційні кампанії з підвищення довіри суспільства до цього ефективного інструменту психологічної підтримки, зокрема в умовах масового травматичного досвіду;
- розвивати міждисциплінарний підхід як основу сучасних педагогічних і психологічних досліджень; активізувати співпрацю між педагогами, психологами та економістами для розроблення комплексних рішень щодо соціально-економічної адаптації громадян в кризових умовах сьогодення.